Nowe mapy oczami Arta, Miszu i Nediego

Nowe mapy oczami Arta, Miszu i Nediego

Oglądając nowe mapy trudno nam od razu stwierdzić, które rasy są przez nie faworyzowane, lub które strategie są na nich grywalne. Warto więc przy tej okazji zasięgnąć rady doświadczonych graczy, którzy już przy pierwszym kontakcie z mapą potrafią takie rzeczy ocenić. W tym celu zapytaliśmy o nowy mappool trzech polskich graczy: 

 

 

Art:   

Pierwsze wrażenie jakie wywarły na mnie nowe mapy jest pozytywne. 4 nowe mapy, przy czym żadna z nich nie wydaje się ekstremalnie faworyzować którejkolwiek rasy. Nie ma udziwnień, które były obecne chociażby na mapie Secret spring.

 

Koda ER (Coda LE)

 

 

Miszu:   

Terran vs Zerg

 

Trudno powiedzieć, ale mapa wydaje mi się okay. Sporo ramp oznacza imba miny. Nie ma olbrzymich wolnych przestrzeni. Ważne jest to, jak daleko creep będzie zachodził na czwartą bazę i którą bazę zergi będą brały jako pierwszą. Ogólnie wydaje się, że ta mapa faworyzuje terran, choć trzeba to będzie jeszcze sprawdzić. Mech oczywiście niegrywalny bo czwarta baza hen daleko. Trzecia baza odsłonięta względem naturala. 

 

Terran vs Protoss

 

Również i w tym matchupie ta mapa faworyzuje terran. Niezbyt wiele miejsca na blink all-iny. Reaper ma możliwość wskoczenia do maina. 3 baza odsłonięta oraz podatna na dropy, dla których jest dużo miejsca.

 

Terran vs Terran

 

Bio, gas first oraz banshe - te taktyki będą tu najmocniejsze.  Widzę również potencjał na "elevatory" [micro z użyciem medivaca polegające na przerzuceniu jednostek na wyższy teren przyp. redakcji] ze względu na połączenie trzeciej bazy z mainem.

 

Art:  

Coda wygląda na bardzo neutralną mapę. Bezpieczne ekspansje, średnia wielkość, brak złotych baz. Posiada bardzo dużo ścieżek, więc odpowiednie ruchy armią i snajpowanie baz z użyciem recalla sprawdzi się idealnie. Mała rampa w naturalu, mało miejsca na blink w mainie, 4 bazy blisko siebie-nie zdziwię się, jeśli terranie będą grać tu mecha, a zergi swarm hosty. Jako Protos obawiam się dropów do maina. Terran ma na to dużo miejsca.

 

Nedi:  

Coda to bardzo specyficzna mapa. Wydaje się jednak dobra dla zerga ponieważ jest dużo miejsca na złapanie dobrego półkola. Mutaliski na pewno również będą tu dobrym wyborem. 

 

 Echo ER (Echo LE)

 

 

Miszu:   

Terran vs Zerg

 

Ta mapa również faworyzuje terrana. Terran ma dosyć prostą drogę do czwartej bazy zerga. Dochodzi do tego sporo ramp (czyt. imba miny). Mech niegrywalny, bo czwarta baza daleko.

 

Terran vs Protoss

 

Tutaj już może być trudniej. Zdecydowanie trudniej jest cokolwiek wyscoutować, wiec jakieś Dark Templary i szalone zagrywki mogą być tutaj grane. Trzecia baza jest odsunięta co może stanowić problem. Jednak terran posiada potencjał na dropy, bo każda linia minerałów może być jego celem.

 

Terran vs Terran

 

Spodziewam się na tej mapie raczej bio. Trudno cokolwiek więcej powiedzieć - trzeba pograć. Mech raczej niegrywalny, bo czwarta baza daleko.

 

Art:   

Echo to dosyć duża mapa, nie posiadająca tyle ścieżek, co pozostałe. Można bezpiecznie przejąć trzecią bazę. Z drugiej strony, mutaliski czy dropy terrana krążące między trzecią bazą a mainem będą upierdliwe. Gorzej z czwartą bazą, jest bardzo oddalona i narażona na ataki. Wątpię aby rozgrywały się tutaj gry macro. Większość zakończy się na max trzech bazach od strony Protosa.

 

Nedi:   

Dobra mapa na muty. Czwarta baza trudna do obrony. Jest to również trudna mapa przeciwko Protosowi, ze względu na to, że ma dużo miejsca na Force Fieldy. Trzecia baza jest łatwa do obrony.

 

Dolina kaktusów ER (Cactus Valley LE)

 

 

Miszu:  

Terran vs Zerg

 

Moim zdaniem ta mapa faworyzuje zerga. Czwarta baza w każdym przypadku łatwa do obrony. Zastanowiłbym się przy tej mapie nad zawetowaniem. Mech nie jest możliwy bo czwarta baza jest za daleko.

 

Terran vs Protoss

 

Scout reaperem może być problematyczny. Jest potencjał na immortal all-iny ze względu na brak rampy. Blink all-in raczej odpada.

 

Terran vs Terran

 

Trudno cokolwiek powiedzieć. Raczej wszystko standardowo.

 

Art:  

Cactus Valley jest bardzo podobna do Whirlwinda, szczególnie w centrum. Mapa z czterema możliwymi punktami startowymi, a więc wyskautowanie przeciwnika będzie trudne. Z tego powodu preferowane są tu bezpieczne otwarcia. Gateway all iny w PvP, gas first w PvT, speedling All-iny w PvZ na pewno będą tu bardzo popularne. W mid-game trudno będzie wyprowadzić jakiś atak. Trzy bazy są łatwe do obrony. Mapa ma sporo zwężeń - istny raj dla force fieldów i kolosów. Na tak dużej mapie dobrym wyborem będą oczywiście kompozycje typu phoenix-colossus w PvT.

 

Nedi:  

Ta mapa może okazać się bardzo problematyczna jeśli chodzi o obronę protosskich all-inów z udziałem sentry. Myślę, że jest to najgorsza mapa dla zerga spośród wszystkich nowych. Same wąskie przejścia, które mogą zostać zablokowane przez 2 force fieldy. Gra na mecha terrańskiego również może okazać się trudna.

 

Żelazna forteca ER (Iron Fortress LE)

 

 

 

Miszu: 

Ta mapa ma ode mnie gwarantowane veto, przez TvZ, TvP a nawet, ze względu na mój styl, TvT.

 

Terran vs Protoss

 

Trzecia baza mega daleko a do tego ma "backdoora". Mapa dla hardcorowych Protosów.

 

Terran vs Zerg

 

Trzecia baza daleko, o czwartej nawet nie mówiąc, do tego dochodzi jeszcze szeroka rampa. To wszystko oznacza, że wczesne pushe będą bardzo mocne. Bardzo duży potencjał dla dropów. Mech jest możliwy, lecz bio raczej lepsze. Trzeba by trochę pograć, żeby powiedzieć coś więcej.

 

Terran vs Terran

 

Duży potencjał dla mecha. 

 

Art:

Iron Fortress jest mimo wszystko najmniej standardową mapą ze wszystkich nowych map. Ciekaw jestem jakie punkty startowe włączy Blizzard. Mimo dużych rozmiarów mapy, ekspansje są narażone na ataki. Mowa tu o trzeciej bazie, niezwykle podatnej na kontrataki zerglingami itd. Odsłonięta linia minerałów jest jak zaproszenie dla kolosów, sztormów, blink stalkerów oraz tanków atakujących z drugiej strony klifu. Agresywny styl gry będzie tu nagradzany, co mnie bardzo cieszy. 

 

Nedi:

Natural jest łatwy do obrony. Wąski, łatwo zrobić dobry atak na trzecią bazę z roach-hydra. Środek mapy sprzyja zergowi. Bardzo korzystna mapa dla mojej rasy: szeroka, dużo miejsca na rozłożenie się i przeprowadzenie efektywnego ataku.

 

Jeżeli jeszcze Wam mało analiz nowych map - polecamy nowy filmik Lowko, o tej samej tematyce:

 

  

Po więcej starcraftowych analiz zapraszam na Blizzone już za tydzień!

 

Daniel Dixu Szlicht

Trener SC2